Social media en uw website vormen een onafscheidelijke twee eenheid. Een groot percentage van uw bezoekers komt via deze kanalen op uw website terecht. Je gaat in gesprek met je doelgroep, het kanaal dat (potentiële) klanten gebruiken om vragen te stellen. Het levert ook zeer waardevolle informatie op over uw doelgroep. Wat vinden ze leuk, wat is de samenstelling van de doelgroep, op welke informatie klikken ze?
Ook dragen social media bij aan een betere vindbaarheid. Omdat goed in beeld te krijgen is de juiste software van belang. Bekijk hiervoor de marketing software top 10. Telkens wanneer uw bericht wordt geliket of gedeeld, beschouwen zoekmachines zoals Google dit als een stem/aanbeveling voor uw website. Hoe meer suggesties, hoe beter. Ook positieve reviews dragen bij aan het succes van je merk. Hieronder de top 3:
1. Linkedin
LinkedIn is het zakelijke, internationale social media kanaal. Zowel bedrijven als particulieren kunnen zich hier inschrijven. LinkedIn is gericht op het delen van zakelijke posts en het creëren van een zakelijk netwerk. Organisaties gericht op de B2B-markt (business-to-business) kunnen hier best een account aanmaken, maar ook voor de B2C-markt is het interessant.
2. Facebook
Facebook heeft een pak slaag gekregen na enkele dataschandalen. Facebook is echter nog steeds erg populair. In tegenstelling tot LinkedIn is het een privékanaal. Houd hier dus ook rekening mee bij de communicatie. Het is ook belangrijk om te weten dat bedrijfsaccounts heel weinig “zendtijd” hebben. Als je post vanaf een zakelijk account, krijgt slechts een zeer klein aantal van je volgers het bericht te zien. Aan de andere kant kun je goedkoop adverteren op Facebook.
3. Instagram
Instagram wordt door velen gezien als rivaal/opvolger van Facebook. De doelgroep is iets jonger dan Facebook: 18 tot 40 jaar. Instagram is voor het delen van foto’s en verhalen. De ontwikkeling van het platform gaat snel. De werkwijze is anders dan bij Facebook.
De meest bekende social media kanalen staan hierboven genoemd. De juiste mix van social media hangt af van je bedrijf, aanbod en doelgroep.
Bedrijfsaccount en/of persoonlijk account?
Op veel social media accounts is het mogelijk om persoonlijke en zakelijke accounts aan te maken. Mogelijkheden en opties verschillen per zender. Soms zijn er ook tussenvormen, bijvoorbeeld op Facebook. Daar kunt u zich registreren als “bekend persoon”. Dit is handig als je jezelf wilt omschrijven als artiest of expert.
Meer tips om succesvol online te ondernemen vind je in het Marketingtools Vergelijken blog